معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت استان زنجان با اشاره به اینکه از ۱۵ اردیبهشت اخذ کارت هوشمند برای حمل بار معدنی الزامی میشود، گفت: بار رانندگانی که به سامانه وصل نیستند، متوقف و اجازه تردد داده نخواهد شد.
نقی خدایی در گفتوگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه از ۱۵ اردیبهشت اخذ کارت هوشمند برای حمل بار معدنی الزامی میشود، اظهار داشت: بار رانندگانی که به سامانه وصل نیستند، متوقف و اجازه تردد داده نخواهد شد.
وی افزود: برخی معادن ممکن است از قانون تبعیت نکنند و کامیونها بار اضافه نسبت به تناژ مشخص حمل کنند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: ممانعت از حمل تناژ اضافه معادن نیازمند ابزارها و رصد و پیگیری است اما این ابزار دست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیست.
وی تاکید کرد: طبیعتا کنترل میزان و تناژ بار بر عهده پلیس راه قرار دارد با این وجود قطعا پلیس راه نیز نیرو به اندازهای ندارد که بتواند تمام بارها را کنترل کند بنابراین باید یک تمهید مدیریتی اندیشیده شود تا بارها با تناژ استاندارد جابه جا شوند.
خدایی اذعان کرد: سامانه هوشمند و باسکولهای دیجیتال منتهی به معادن تاثیرگذار بر جلوگیری از تخریب جادهها خواهد بود.
وی با بیان اینکه نکتهای که وجود دارد این است که جادهها نیز گاها استاندارد نیستند، خاطر نشان کرد: یک راه روستایی صرفا برای عبور و مرور ماشینآلات سبک و سواری طرحریزی و اجرا میشود اما بعد از کشف معدن همین جاده محل عبور و مرور ماشینآلات سنگین معدنی میشود که در نهایت مشکلات بعدی را در پی خواهد داشت.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه طبق قانون اگر جادهای معدنی باشد، دولت بر اساس جابهجایی بار سنگین باید زیر ساختها را تامین کند، گفت: متاسفانه برخی از مسئولان دولتی متوجه این امر نیستند و این قانون را نمیدانند.
وی با اشاره به اینکه تمام تقصیرات متوجه معدن و معدنچیان نیست، گفت: بلکه عدم طراحی درست جادهها، عدم نظارت بر احداث جادهها، استفاده از مصالح نامرغوب از جمله علتهای دیگر مشکلات ایجاد شده در جادههای منتهی به معادن استان است و متاسفانه هر زمان مشکلی ایجاد میشود این موضوع به سمت معادن سوق داده میشود.